Festett faerezet.

Faerezet mintázóval tette különlegessé felfrissített ajtójukat Kasza-Tóth Szilvia. A következőkben Szilviától tudhatjuk meg, hogy pontosan hogyan és hogy mi az, amire az eszköz használatakor érdemes figyelni.

Már egy jó ideje tervben volt, hogy a farostos ajtót nem csak egyszínű zománcfestékkel fogom lefesteni, hanem valami nem hétköznapit szeretnék alkotni. Internetes keresésbe kezdtem, sok ötlet közül a flóder gumival készített faerezet minta fogott meg.

Amire szükség volt

Okkersárga zománcfesték, amit sötétítettem egy kis vörös zománcfestékkel, Teak vastaglazúr, ecsetek, hígító, szivacs festőhenger és a hozzá tartozó készlet. Flóder gumi, amely több méretben van, én kb. 15 cm széleset vettem. Két bak vagy állvány, amin az ajtót fektetve festhettem.

Így készült

Az ajtó felületének zsírtalanításával kezdtem. Zsírtalanítás, persze, ha a felület már használt volt. Ha teljesen új ajtónk van, akkor csak a portalanítás szükséges. Először is alapszín, s a fedőszín kiválasztása a legfontosabb. Mivel a lakásban a többi ajtó felülete Teak vastaglazúrral van lekenve, adott volt a fedőszín az egységet megtartva. Ezt követte az alapszín felvitele, mely festék dobozán feltüntetett száradási idő betartása mellett végzendő. A zománcfestéket nagyon fogja szívni magába a farost anyaga, ettől nem kell megijedni. Az alapszínt mindkét oldalra felvittem. Teljes száradás után szivacshengerrel a vastaglazúr felvitele történik. Lehet ecsettel is dolgozni, ami természetesen egy alap csíkozott felületet ad pluszban. Én a hengerezés mellett döntöttem, utána a flóder gumit oszlopszerűen húztam fentről lefelé, apró csukló mozdulatokkal. Érdemes egy sima felületen a tiszta flóder gumit kipróbálni, hogyan tudom húzni, mozgatni, úgy, hogy közben folyamatosan haladok lefelé. Ha megáll a mozdulat, a festék összefolyik, a gumin felhalmozódik, a felület csúnyává válhat. Akkor sem kell kétségbe esni, a festőhengerrel újra áthengereljük a felületet, és kezdhetjük újra a munkát. A csukló mozdulatokban van a mintázat különlegessége.

A munkálatok közben felvetődött egy fontos lépés, ami nálam kimaradt. A kulcsnak, és kilincsnek kimart lyukak felületének sorjázása fontos, hogy a felület sima legyen, mert ha a flóder gumi nem tud akadálymentesen haladni, s a gumi által adott mintázat megszakad, abban az esetben szembetűnő foltot hagyhat.

A flóder gumit minden meghúzott minta után meg kell törölni.

Az alapszín felvitele a felületre mindenképp homogén, szépen eldolgozott kell, hogy legyen, mert a fedőszín (vastaglazúr) nem fog szépen mutatni rajta. Ennek felvitelét kamaszkoromban tanította meg unokanővérem férje, aki szobafestő-mázoló. Így a szakember által tanult mozdulatok már rutinszerűen jöttek elő az ecset fogásával.

Érdemes azzal a felülettel kezdeni, amit esetleg kevesebbet látunk, ugyanis ha a bakok vagy állvány csíkot hagyna a felületen, akkor kevésbé szembetűnő a hétköznapi használatnál. Nekem nem hagyott, a megfelelő száradási idők kivárásánál nem is hagyhat.

A felületek száradása után a praktikusabb, a jobb takarítás érdekében érdemes színetelen lakkal lezárni a felületet. Én mindenképpen ezt is szivacshengerrel vinném fel az ajtó felületére. Az én ajtómnál ez a művelet lakk hiányában elmaradt. A felülete így is csillogó, és jól moshatónak tűnik.

Minden nagyobb mozzanat után ki kell várni a száradási időt. Napokat vesz igénybe mire elkészül.

A megemelkedett árak mellett nem a legköltséghatékonyabb projekt. Ugye az ajtó, s az állvány, ami a segítségünkre van, adott. A festékek, ecsetek, henger a hozzá tartozó készlettel, a hígító, flóder gumi kb. 10-15 ezer Ft-ba kerül. Hozzáteszem, egy kisvárosban nem túl kedvezőek az árak. Nagyobb városban, barkácsboltokban biztos vagyok benne, hogy kedvezőbb költségekkel is kivitelezhető az ajtó új köntösbe való öltöztetése.